1. עניינה של עתירה זו בשני נושאים:
א. פיצול פרקי זמן השימוש היומי במכשיר הטלפון באגף ההפרדה בו הוא שוהה לארבע פעימות, זאת בשל הגדלת זמן השימוש בטלפונים לאסירי הפרדה משעה וחצי לשעתיים ביום. (היום פרק הזמן המוקצב לשיחות טלפון מחולק לשלושה פרקי זמן במועדים שונים, בהתאם לאמור בפקנ"צ 04.36.00 - "קשר טלפוני של אסירים")
ב. לאור הגדלת זמן השימוש בטלפונים, להגדיל את מספר כרטיסי החיוג השבועיים אותם מקבל העותר בביקורים מבני משפחתו, משני כרטיסי חיוג לארבעה.
2. העותר מרצה 11 שנות מאסר בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, מרמה ועבירות כלפי המשפט. הוא נושא מאסרו מחודש מאי 2005 ומוחזק ברציפות בהפרדת יחיד מאז 17.11.08.
3. העותר טוען כי בשל הגדלת משך זמן השימוש בטלפונים לאסירי הפרדה ב-30 דקות נוספות ועל אף האמור בפקנ"צ 04.36.00, יש להגדיל את מספר הפעימות המאפשרות שיחות טלפון במועדים שונים, משלושה פרקי זמן לארבעה. בנוסף, טוען העותר כי לאור תוספת 30 דקות ביום לשיחות הטלפון היומיות, יש לאפשר למשפחתו להכניס עבורו בביקורם השבועי ארבעה כרטיסי חיוג במקום שניים המותרים היום, שכן שני כרטיסי חיוג אינם מספיקים לו כדי לשוחח שעתיים ביום במשך כל השבוע עם בני משפחתו, כאשר עיקר שיחות הטלפון מבוצעות לטלפונים סלולריים, בהם קצב פעימות המונה גדול יותר וכרטיס החיוג מסתיים מהר יותר.
4. המשיב מתנגד לעתירה על שני חלקיה.
באשר להגדלת מספר הפעימות המאפשרות שיחות טלפון, סמך המשיב התנגדותו על החלטת סגן הנציב וראש אגף מבצעים שבחנו את הסוגייה והחליטו על הגדלת משך זמן השיחות מבלי לשנות את מספר הפעימות המותר לשיחה, תוך איזון בין כלל השיקולים הרלבנטיים והפנה לדיון שקדם להחלטה, בו נדונה הסוגייה ונמצא כי "לאור המצב הקיים מבחינת כמות האסירים באגף ההפרדה והדרישה לפקח על שיחות הטלפון, לערוך רישומים של השיחות תוך חלוקת משך הזמן ל-3 פעימות, בנוסף לכל המטלות הרבות שיש לסוהר בניהול שוטף של האגף..." עוד בעניין זה ציין המשיב כי במידה ותתאפשר חלוקת הפעימות לארבע, המשמעות היא הקטנת משך זמן השיחה ב- 10 דקות בכל פעימה, קרי, ארבע פעימות בנות 30 דקות כל אחת, דבר המנוגד לרצון כלל האסירים העושים שימוש בטלפון, אשר מבקשים לשוחח באריכות עם קרוביהם.
באשר להגדלת כמות כרטיסי החיוג שניתן להכניס במסגרת ביקורי משפחה שבועיים (קרי 2 כרטיסי חיוג בני 120 פעימות בכל כרטיס), ציין המשיב כי מגבלה זו חלה על כלל האסירים המוחזקים במתקני הכליאה של המשיב ואין זו מגבלה החלה רק על אסירי הפרדה.
5. לאחר ששמעתי טיעוני ב"כ הצדדים לעתירה בדיון ב- 23.10.12, איפשרתי לב"כ המשיב להגיש כתב תשובה מתוקן, לאור השאלות שעלו במהלך הדיון ולא ניתנה להם תגובה מפורטת בכתב התשובה, בין היתר באשר לנוהלי העבודה באגף ההפרדה וחישוב פעימות המונה בשיחות הטלפון.
6. בהתייחס לבקשת העותר להגדלת משך זמן השיחות וחלוקת השיחות היומיות לשלוש פעימות נטען, כי העותר לא העלה נימוק של ממש לגבי הצורך לשנות את מספר הפעימות ועמדתו של העותר לא מייצגת את עמדת שאר אסירי ההפרדה, שכן כל שינוי שייעשה לגביו, אם ייעשה, ישליך על שאר אסירי ההפרדה במחוז ודי בכך כדי לדחות את העתירה.
נטען כי חלוקת זמן השיחות לשלוש פעימות, כפי שהדבר נהוג כיום, מאפשרת לכלל אסירי אגף ההפרדה גישה לטלפון בשעות שונות באופן שווה, בהתאם לצרכי מרבית האסירים. העובדה כי לאחרונה הוגדל משך זמן השיחות לכל אסיר הפרדה לשעתיים ביום, יש בה כדי להטיל עומס עבודה רב על סוהרי האגף, בו נמצאים 19 אסירי הפרדה בעלי צרכים שונים. הרחבת מספר הפעימות (משלוש פעימות לארבע) תקשה על ניהול האגף, כל זאת מבלי שהעותר הצביע על צורך של ממש.
באשר לעתירה להגדלת כמות כרטיסי החיוג, המשיב חזר על התנגדותו וטען כי השיקול המרכזי העומד בבסיס התנגדותו הוא השמירה על הסדר והביטחון בבית הסוהר ומניעת הסכנה כי כרטיסי חיוג יהפכו למטבע סחיר בבית הסוהר על ידי סחר בכרטיסי החיוג בין האסירים וישמשו אמצעים לסחיטת אסירים אחרים או "שכר" על פעילות פלילית. משכך מטרת ההגבלה נועדה לצמצם את מספר הכרטיסים המוחזקים בידי כל אסיר. נטען, כי בכל מקרה, העותר יכול לקנות כרטיסי חיוג במרכז המכר, במסגרת הסכום של 1,500ש"ח לחודש העומד לרשותו לרכישת מוצרים.
7. בתגובה טען ב"כ המשיב כי כל שמבקש העותר הוא שבמידת האפשר, שטובת ההנאה תהא נתונה לשיקול דעתו של מפקד האגף או סמל האגף, כך שניתן יהיה להתגמש וביום בו יתאפשר הדבר, יחולק הזמן ל - 4 פעימות, מבלי לשנות את הנוהל באופן פורמלי.
8. לאחר ששמעתי טיעוני ב"כ הצדדים ועיינתי בחומר שהונח בפני, הגעתי להחלטה לדחות את העתירה שעניינה חלוקת שיחות הטלפון לארבע פעימות ולקבל בחלקה את העתירה השנייה.
9.
חלוקת זמן השיחות ל - 4 פעימות
צודק המשיב כי העותר לא הצביע על צורך של ממש המצדיק להורות לו לעשות את השינוי. הלכה היא כי בית המשפט ככלל, לא יתערב בשיקול דעתו של הגורם הרלבנטי בשירות בתי הסוהר אלא אם מצא שההחלטה היא בלתי סבירה באופן המחייב התערבות. באותה מידה, בית המשפט לא יחליף שיקול דעתו בשיקול דעת הרשות ומקום שההחלטה סבירה, אין להתערב בה.
10. זאת ועוד, ההחלטה לקבל את העתירה יש בה כדי להשליך על כלל אסירי ההפרדה כשמדובר במכשירי טלפון משותפים. מדובר בעתירה המשליכה באופן מיידי על האסירים האחרים ולא ניתן להיעתר לה מבלי לבחון השלכותיה על האסירים האחרים. משכך, העתירה נדחית.
11.
הגדלת כמות כרטיסי החיוג המוכנסים במסגרת ביקור שבועי
לאחר שעיינתי בכתבי הטענות, שמעתי טיעוני ב"כ הצדדים ונתתי דעתי לפקנ"צ 04.36.00 שעניינו "קשר טלפוני של אסירים", אני סבורה שהצדק עם העותר, שכן הגדלת פרק הזמן של השיחות הטלפוניות המוקצבות לאסירי ההפרדה מצדיק את הטענה כי יש להגדיל את מספר כרטיסי החיוג שניתן להכניס בביקורים באמצעות מבקרים.